Vývoj řeči nelze odlišit
od vývoje ostatních schopností člověka. Není proto možné rozvíjet dětskou řeč na
úrovni, která by měla odpovídat věku, pokud celkový vývoj všech schopností a dovedností
dítěte neprobíhá tak, jak bychom si představovali a přáli.
Předřečové období
Prvním hlasovým
projevem dítěte
po příchodu na svět je
křik. Ten
však nevyjadřuje v prvních hodinách a dnech jeho náladu, ale je pouze reflexivním
projevem. Později nabývá křik na významu - vyjadřuje nelibé pocity.
Koncem šestého
týdne si
dítě, které je v teple, suchu a nemá hlad, začíná broukat. Zpočátku je broukání poměrně jednoduché, ale
postupně přechází do stádia
žvatlání.
Svým žvatláním se dítě snaží napodobovat slyšená slova a jeví výraznou radost, když
na jeho hlasové projevy okolí svou řečí reaguje. Už zde se začíná projevovat snaha
dítěte komunikovat. Tuto jeho chuť a snahu komunikovat bychom měli co nejvíce udržovat
a podporovat.
Vlastní vývoj
řeči
První slova se objevují zpravidla
koncem prvního
roku. Bývají
jednoslabičná nebo dvouslabičná a zpočátku jsou tvořena opakováním stejných slabik
(mama, tata, baba,...). Dítě by mělo slyšet z okolí především ta slova, která je
již samo schopno vyslovit, aby se upevnilo spojení mezi sluchovou a artikulační
představou slova. Dítě má být za mluvní výkon vždy chváleno a povzbuzováno.
Rozvoj slovní
zásoby
Mezi prvním a druhým rokem se slovní zásoba názvů
osob, věcí a činností výrazně zvětšuje.
Mezi druhým a třetím rokem je dítě schopno se
dorozumět a začíná tvořit jednoduché věty a používat gramatické tvary. Vývoj řeči
značně zrychluje rozvoj myšlení, motoriky a dalších schopností.
Mezi třetím a čtvrtým rokem má dítě snahu o samostatné
vyjadřování a zvídavost se projevuje četnými otázkami (Co je to? Proč? ...). O sobě
samém ještě hovoří většinou ve 3. osobě. Až dítě pochopí, že je oslovováno a že
je od něho očekávána odpověď na toto oslovení, tehdy začíná užívat zájmeno "JÁ".
V tomto věku zpravidla vstupuje do mateřské školy.
Mezi čtvrtým a pátým rokem je pro dítě nejdůležitější
činností
hra a kresba,
která má typické znaky a je tak vhodná pro upřesnění správné diagnózy a následné
rehabilitace. Většina dětí v tomto období dovede již také přesněji rozlišovat barvy,
vyprávět krátké pohádky, reprodukovat jednoduché písně a říkanky.
Stručný popis
vývoje řeči dítěte v závislosti na věku
Věk
|
Rozvoj slovní zásoby
|
Vývoj výslovnosti
|
do 1 roku
|
Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat
jednoduchá slova, která slyší.
|
M B P
A E I O U
D T N J
|
do 2,5 let
|
Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co
je to", rozlišuje svou slovní zásobu.
|
K G H CH V F
OU AU
|
do 3,5 let
|
Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou
stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit
verbální (slovní) paměť.
|
Zvládá
N D T L (i artikulačně)
Bě Pě Mě Vě
|
do 4,5 let
|
Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již
chápe děj a umí ho vyprávět.
|
Ň Ď Ť
Vyvíjí se Č Š Ž
|
do 6,5 let
|
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní
zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí.
|
C S Z R Ř
kombinace ČŠŽ a CSZ
|
|